هجدهمین شماره دوفصلنامة
تخصصی «فلسفه و کودک» به صاحب امتیازی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مدیرمسئولی زهره حسینی
خامنهای و سردبیری طوبی کرمانی در پاییز ۹۷ به چاپ رسید.
هیئت تحریریه این مجله:
آیتالله سیدمحمد خامنهای،
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر رضا داوری اردکانی،
دکتر احدفرامرز قراملکی، دکتر عبدالرزاق حسامیفر، دکتر علینقی باقرشاهی و دکتر
قاسیم پورحسن میباشند.
این نشریه با مدیریت اجرایی
مژگان پروینیان از مطالب زیر تشکیل شده است:
ـ دراماتورژی
انیمیشن خط به عنوان الگوی فلسفه و کودک از نادیا مفتونی
ـ تحلیل و بررسی زمینهگرایی و پیامد آن در نظریه «تفکر
انتقادی منصفانه» ریچارد پاول از زهرا امی،
قاسم پورحسن
ـ
از مکتبخانهها تا مدرسههای دولتی؛ بازخوانی انگیزههای نظری و عملی راهبر مدارس
عصر قاجار از رضا ماحوزی
ـ
بررسی سیر آراء و اندیشههای مربوط به مفهوم کودکی در ایران باستان از مجید خاری
آرانی، اکبر رهنما
ـ
تبیین و بررسی تربیت اخلاقی کودک از عاطفه سوهانی
ـ واکاوی جایگاه فضای مجازی در تعلیم وتربیت؛ فرصتها و تهدیدها
از کبری احمدوند، زهرا تقیزاده قوام، سمانه دستفروشان، سهیلا غلامی هره دشتی
ـ
الگوهای حکیمانه کودک پروری ایرانی ـ اسلامی از معصومه ذبیحی
در سرمقالة این فصلنامة تخصصی
به قلم سردبیر آمده است:
انسان، پرسشگر است و پرسش از
خود یا دیگران، از خصوصیات بشر است. پرسش در نگاه علمی وسیله معرفتشناسی است و
حکمت همینگونه ساخته میشود. پرسش در انسان، ندای فطرت پاک انسانی است و با کنجکاوی
حیوانی که امری غریزی است متفاوت است. انسان با پرسش به کشف عالم و درک آن نائل
میشود.
فلاسفه و حکمای اسلامی سه پرسش
اساسی را مطرح کردهاند: پرسش از هستی، پرسش از چیستی و پرسش از چرایی
پرسش، رشد معنوی و فکری خاصی
را طلب میکند. دامنه و محدوده پرسشهای انسان نامحدود است و شامل وجود و هستی، ماده
و فراماده در همه ادوار و
عرصهها میشود.
در این سرمقاله، آنچه مشهود
است، اهمیت و ارزش پرسش و پرسشگری است و اینکه پرسشها انسانها را بیدار میکنند و
ایدههای نو برمیانگیزند. پرسش، سرآغاز تخیل و خلاقیت است و خلاقیت در کودکان
ارزشمندترین دارایی یک ملت است که باید پاس داشته شود...