پانزدهمین شماره دو
فصلنامة تخصصی «فلسفه و کودک» به صاحب امتیازی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مدیر
مسئولی زهره حسینی خامنهای و سردبیری دکتر طوبی کرمانی در تابستان 95 به چاپ
رسید.
هیئت تحریریه این مجله:
آیتالله سیدمحمد خامنهای،
دکتر غلامحسین ابراهیم دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر
احدفرامرز قراملکی، دکتر عبدالرزاق حسامیفر، دکتر علینقی باقرشاهی و دکتر قاسم
پورحسن میباشند.
این نشریه با مدیریت
اجرایی مژگان پروینیان از مطالب زیر تشکیل شده است:
ـ ظرفیت بالای متون کهن
ادب فارسی برای بومیسازی منابع «فلسفه و کودک» از مرتضی براتی
ـ بررسی تأثیر آموزش
«فلسفه و کودک» بر روحیة پرسشگری و مهار خشم در دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی
شهر بابل در سال تحصیلی 95ـ 94 از مهدیه طبری، علیخالقخواه، مسعود مرادی، عادل
زاهد بابلان
ـ فرصتها و تهدیدهای
فضای مجازی در رشد هوش، خلاقیت، عواطف، منطق و تفکر و مهارتهای زندگی کودکان از
محمدرضا سرمدی، شهربانو الفته
ـ روشها و استراتژیهای
آموزشی مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی از منصوره کلهر، گلناز مهران
ـ «فلسفه و کودک» بمثابه
فلسفهیی برای زندگی از نواب مقربی
ـ بررسی افقها و
تنگناهای فضای مجازی و اینترنت برتربیت
اخلاقی با تأکید بر شبکههای اجتماعی از امیرمرادی، محسن کردلو
ـ انگارههای جامعهشناسی
دوران کودکی در ادبیات ایران از میکائیل رسولزاده
در سرمقالة این دو
فصلنامة تخصصی به قلم سیدمحمدرضا حسینی خامنه آمده است:
... در حقیقت بیش از
آنکه آموزش محتوای فلسفه مطمع نظر ما باشد، این روش و رویکرد فلسفیدن است که مدنظر
است. واژه «فلسفه» در اینجا بیش از آنکه به جنبة نظری اشاره داشته باشد؛ بُعد عملی
و روششناسانة آن اشاره دارد و عبارت از ملکهیی است که در انسان نهادینه میشود تا
با کمک آن بصورت روشمند و منطقی به قضاوت و داوری دربارة افکار، اقوال و افعال خود
و دیگران بپردازد و براساس این نتایج و قضاوتها مسیر زندگی خود را تعیین کند. این
داوری و قضاوت میتواند در ساحات و عرصههای گوناگونی همچون امور اخلاقی، مسائل
علمی، مباحث اعتقادی و معرفتی و غیره راهگشا؛ باشد و نقش تعیین کنندهیی در سعادت
یا شقاوت شخص در آینده داشته باشد... .