تاریخ: 9 مرداد 1396
هشتمین نشست تخصصی فلسفه و کودک
گزارش گروه فلسفه و کودک در روز همایش ملاصدرا به شرح ذیل می‌باشد.

بسمه تعالی

گزارش گروه فلسفه و کودک در روز همایش ملاصدرا به شرح ذیل می‌باشد.

در سالروز بزرگداشت حکیم صدرالمتألهین شیرازی و در حاشیه همایش ملاصدرا، گروه «فلسفه و کودک» بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ضمن برپایی غرفه‌ای اختصاصی به معرفی آثار و عملکرد فعالیت‌هایش پرداخت. در این همایش، گروه فلسفه و کودک، روز شنبه یکم خرداد ماه 95 که با حضور جمعی از معلمان، مربیان و دست‌اندرکاران حوزه کودک و نیز فعالان «فلسفه و کودک»، نشست تخصصی را با عنوان «معنویت و کودک» توسط خانم دکتر برخورداری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار کرد.

در این نشست دو ساعته، خانم دکتر برخورداری به معرفی و نقد معنویت برای کودکان (سبک برگ) و درباره شیوه‌های بومی‌سازی این طرح در چارچوب نظام آموزش و پرورش ایرانی ـ اسلامی سخن گفت.

ایشان فرمودند معنویت برای کودکان یا روحانیت برای کودکان یکی از کارهای حایز اهمیتی است که امروز در ذیل برنامه فلسفه و کودک به آن توجه ویژه‌ای شده است. معنویت برای کودکان دو هدف عمده دارد: 1ـ برد در بازی زندگی و 2ـ کندوکاو در سفر زندگی. در این برنامه آموزشی تلاش می‌شود کودکان را تشویق کنند به خودآگاهی برسند، بر روی هدف زندگی تأمل کنند، تصمیمهای خردمندانه بگیرند، انعطاف‌پذیری داشته باشند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند، عزت نفس داشته باشند و در جهان پیرامون خود تغییر ایجاد کنند.

در طول این برنامه آموزشی و معنوی، کودکان پایه صلاحیت‌های یادگیری معنوی ـ اجتماعی و هیجانی خود را تقویت می‌کنند و یادگیری اجتماعی و هیجانی خود را به سطح عمیق‌تری می‌رسانند. با پرورش هوش معنوی در کنار صلاحیت‌های یادگیری اجتماعی و هیجانی، کودکان به تعادل بیشتری رسیده‌اند و افراد شادتر و مسئول‌تر در جهان هستند و ایمان و اعتقادات معنوی خود را ارتقاء می‌دهند.

برطبق برنامه آموزشی «معنویت برای کودکان» در زندگی دقیقاَ همچون بازی، ما قانون‌ها، اهداف، بازیکن‌ها و چالش‌ها را داریم. در این سطح از برنامه درسی، کودکان رهنمون‌های اساسی را برای پیروزی در بازی زندگی کشف می‌کنند زندگی مانند یک بازی، هدف، قوانین و چالش‌ها و فرصت‌هایی دارد. هدف اصلی در بازی زندگی وجود دارد: قوانین معنوی جهانی در دنیاست.

دوبازیگر در بازی زندگی وجود دارند: صدای حقیقت ما و صدای مخالف (رقیب).  در بازی زندگی، چالش‌هایی وجود دارند. اینها فرصت‌هایی هستند برای کمک به ما که بهترینی شویم که می‌توانیم. ما همه یک پرتو نور در درون خود داریم (منبع همه انرژی‌های مثبت، نیرو، وضوح و اطمینان) این منبع همیشه در دسترس ماست. ما می‌توانیم انتخاب کنیم که به صدای درست (حقیقت) خودمان در هر زمانی گوش بدهیم. تلاش بیشتر، ما را به دستاوردهای بزرگتر راهنمایی می‌کند. شراکت قدرت دارد و برای ما این فضا را ایجاد می‌کند که بیشتر بدست بیاوریم. ما بهم پیوسته‌ایم، انتخاب‌های ما بر همه تأثیر می‌گذارد نه فقط بر ما. تغییر اساسی از من آغاز می‌شود. تغییر از من شروع می‌شود.

در این برنامه آموزشی درس‌های بصری (ویدئویی) مهره اصلی برنامه هستند، فیلم‌ها نقش معلم را دارند که به والدین یا معلم کلاس اجازه می‌دهد که به یک کمک کننده (تسهیلگر) تبدیل شوند، کودکان را در فعالیت‌هایشان راهنمایی کنند و آنها را به خوداندیشی و تأمّل عمیق تشویق کنند. در خلال سؤالها معلم به کودکان اجازه می‌دهد که به نتیجه‌گیری خودشان برسند و از آن مفاهیم در زندگیشان استفاده کنند.

هر درس ویدئویی به وسیله فعالیت‌های سرگرم کننده گوناگونی پشتیبانی می‌شود، از قبیل پروژه‌های هنری روزنامه‌ای، کارتون‌های خنده‌دار، بازی‌ها و ادبیات پیشنهادی که همه اینها آنچه کودک فراگرفته را تقویت می‌کند و سبب می‌شود که گذر از دانش ـ تغییر در روش ـ اتفاق بیفتد. برنامه‌ها برای استفاده افراد در خانه رایگان هستند برای آموزش گروهی یا کلاسی هم بهمچنین، باستثنای کتاب‌های کار دانش‌آموزان و معلمان و مواد (کمک آموزشی) انتخابی دیگر.

در ادامه سرکار خانم دکتر برخورداری که علاوه بر کار در حوزه «فلسفه و کودک»، و «معنویت و کودک» دستی نیز در داستان‌نویسی دارد که در واقع زبان کودکی و به عبارت دقیقتر، زبان رابطه برقرار کردن با کودکی است، نقدهایی را طی چند نوع رابطه مطرح کردند که چکیده‌ای از آن در پی می‌آید: در این برنامه آموزشی، ارتباط با خود تا حد زیادی تقویت می‌شود. ارتباط با دیگر انسانها تا حدی مورد توجه است. ارتباط با خالق ابهام دارد که در برداشت بومی آن بایستی توجه ویژه‌یی به آن مبذول شود، چرا که این مسئله نسبت تنگاتنگی با معنا و هدف زندگی دارد. ارتباط با طبیعت نیز کمتر در این برنامه دیده می‌شود و ابهام دارد.

وی همچنین اذعان داشت طراحان برنامه فوق تحت تأثیر فلسفه کابالا هستند و مشخص نمی‌کنند که نهایت و غایت معنویت موجود در جهان به کجا می‌رسد. در واقع منشأ و غایت معنویت را بیان نمی‌کنند و این از نقاط ضعف این برنامه است.

در پایان، وی همچنین اظهار داشت که در این روز خاص و در این همایش فلسفی صدرایی اعلام می‌کنم که چند سال دیگر شاهد ورود این کالای غربی در مهدکودک‌های ایران خواهیم بود و همانند ورود برنامه «فلسفه برای کودکان»، در صورتی که مورد برسی و آسیب‌شناسی قرار نگیرد و کاملاً بومی نشود می‌تواند خسارات فرهنگی بسیاری به نسل آینده وارد کند. ایشان از پژوهشگران و متفکران علاقه‌مند به این مبحث دعوت کرد که بررسی‌ها و کندوکاوهای بیشتری را در این زمینه به انجام برسانند.

قابل ذکر است که هر ساله گروه فلسفه و کودک، در غرفه اختصاصی خود، پاسخگوی سؤالات شرکت‌کنندگان در همایش می‌باشد.


نام
رایانامه
* متن نظر